وزير ورزش و جوانان چه كسي است؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
وزير ورزش و جوانان چه كسي است؟
نوشته شده در یک شنبه 3 بهمن 1389
بازدید : 10
نویسنده : مولوی
با تاييد نهايي تشكيل وزارت ورزش و جوانان از سوي شوراي نگهبان، گمانه‌زني‌ها در زمينه فردي كه مي‌تواند به‌عنوان وزير ورزش و جوانان به مجلس شوراي اسلامي معرفي شود، وارد دور تازه‌اي شده است. اين‌كه وزير ‌ورزش و جوانان بايد داراي چه ويژگي‌هايي باشد تا بتواند به بهترين شكل، دو مقوله مهم ورزش و جوانان را مديريت كرده و به سامان برساند، موضوعي است كه از نقطه نظر كارشناسان، جواب‌هاي متفاوتي را به خود اختصاص مي‌دهد.

عده‌اي بر اين اعتقادند كه وزير ورزش و جوانان بايد آشنا به مسائل كلان ورزش باشد و بتواند مطابق با انتظارات دولت و مردم، اهداف كلان ورزش را محقق سازد.

انتخاب فرد درد آشناي ورزش

شاهرخ شهنازي، رئيس سابق فدراسيون تنيس روي ميز و عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك در اين زمينه به جام‌جم گفت: وزير ورزش و جوانان بايد فردي باشد كه در هر دو حوزه اشراف به موضوع داشته باشد. هر چند از يك نظر ورزش و جوانان با يكديگر در ارتباط هستند و اگر اهداف ورزش به خوبي محقق شود، بخش عمده‌اي از جوانان نيز از اثرات آن بهره‌مند خواهند شد، اما قطعا با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي دولت در ورزش طي چند سال گذشته، فردي بايد در راس اين وزارتخانه قرار گيرد كه بتواند كارهاي آغاز شده در ورزش را به سرانجام برساند.

وي تصريح كرد: يقينا جامعه جوان ايران داراي پتانسيل‌هاي خوب و بالايي است كه بخش زيادي از آن با فراهم شدن امكانات مي‌تواند به شكوفايي رسيده و شرايط بهتري را براي خود در عرصه بازي‌هاي جهاني، آسيايي و المپيك تعريف كند.

اين كارشناس ورزش ايران در عين حال بر اين نكته تاكيد دارد كه با تشكيل وزارت ورزش و جوانان، بحث خصوصي‌سازي بر اساس اصل 44 و منويات رهبر معظم انقلاب نبايد مغفول واقع شود. يقينا اگر خصوصي‌سازي اصولي به مورد اجرا گذاشته شود، ورزش ايران از دولتي بودن صرف فاصله خواهد گرفت و اين مساله بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

محمد آذربرزين از كارشناسان ورزش ايران نيز وزارت ورزش و جوانان را توسعه بخش اهداف كلان توسعه‌اي ورزش كشور دانست و گفت: بي شك ورزش با وزارتي شدن، از سياست آزمايش و خطا فاصله خواهد گرفت و مي‌توان اميدوار بود كه با پرهيز از اشباهات مديريتي، ورزش ايران در رشته‌هاي مختلف و بر اساس تاكيد رئيس جمهور، بر بلنداي قله‌هاي ورزش دنيا قرار گيرد.

وي اضافه كرد: بر اين مبنا، وزير ورزش و جوانان بايد در كنار شاخصه‌هاي مديريتي با مقوله ورزش و كاركردهاي آن نيز به درستي و دقيق آشنا باشد تا بتواند، به انتظارها جامه عمل بپوشاند. به اعتقاد وي اگر مبنا بر شايستگي افراد و كار برنامه‌اي باشد، رئيس جمهور مي‌تواند با انتخابي درست، وزيري را به مجلس شوراي اسلامي معرفي كند كه حركت توسعه‌اي ورزش را تسهيل بخشيده و در عين حال، به دغدغه‌هاي دولت و مجلس در زمينه مسائل جوانان، پاسخ مثبت دهد.

حجت‌الاسلام سيد جلال يحيي‌زاده، عضو كميسيون فرهنگي و رئيس كميته تربيت بدني مجلس شوراي اسلامي، به «جام‌جم» گفت: با تاييد مصوبه تشكيل وزارت ورزش و جوانان در شوراي نگهبان، اين مصوبه از امروز قانوني است و دولت نيز فارغ از اين‌كه مخالف يا موافق آن بوده است، بايد زمينه تشكيل آن را فراهم آورد.

اصلاح ساختار ورزش

يحيي‌زاده در عين حال با اشاره به اين‌كه هر فردي به عنوان وزير ورزش و جوانان به مجلس معرفي شود، كار سختي را درخصوص اصلاح ساختار ورزش و تغييرات مورد نظر پيش‌رو خواهد داشت، افزود: بي‌شك وزير جديد فرصتي نياز دارد تا اين تغييرات را قانونمند كند، بويژه در رابطه با بحث جوانان كه موضوع مهمي است و نمي‌توان بسادگي از كنار آن گذشت. در حال حاضر همه به دنبال ورزش هستند، در حالي كه وزير جديد در كنار ورزش، نبايد از مقوله مهم جوانان لحظه‌اي غافل باشد. تعيين قائم مقام يا معاوني قوي كه اشراف به كار داشته باشد، در اين مورد مي‌تواند وزير جديد ورزش و جوانان را در ساختار جديدكمك كند.

مجلس نظر خاصي ندارد

يحيي‌زاده با تاكيد بر اين‌كه مجلس شوراي اسلامي، هيچ حساسيتي به گزينه‌هاي معرفي شده جهت تصدي وزارت ورزش و جوانان نخواهد داشت، تصريح كرد: نبايد چنين القا شود مجلس حالا كه مصوبه وزارت ورزش و جوانان را به تصويب رسانده، روي وزير اين وزارتخانه نيز نظر دارد. طبيعتا چنين نظري غلط است و مجلس روي هيچ گزينه‌اي حساسيت ندارد و به نظر رئيس‌جمهور در جهت معرفي وزير مربوطه احترام خواهد گذاشت. ما تنها بررسي خواهيم كرد تا مشخص شود وزير معرفي شده مي‌تواند لكوموتيو ورزش را روي ريل خود، به جلو هدايت كند يا خير.

رئيس كميته تربيت بدني مجلس همچنين تمام روساي قبلي و فعلي سازمان تربيت بدني را واجد شرايط براي تصدي وزارت ورزش و جوانان دانست و گفت: بي شك افراد شايسته در ورزش ايران كم نيستند. البته اين به آن معنا نيست كه وزير جديد بايد تمام و كمال روي مسائل ورزش متمركز شده و از موضوع جوانان غافل شود. هر چند كه وزير جديد بايد سوابق ورزشي داشته باشد و از اطلاعات لازم در اين حوزه بهره‌مند باشد، اما يقينا داشتن اطلاعات از حوزه جوانان نيز مهم بوده و نبايد موضوع جوانان زير سايه ورزش مغفول واقع شود.

وي تاكيد كرد: البته اين حرف اين پيام را ندارد كه مديراني خارج از حيطه ورزش و با مقاصدي ديگر به حوزه وزارت ورزش و جوانان ورود كنند. مثل مسائلي كه از گذشته تا به امروز در ورزش مترتب بوده و عده‌اي به ورزش آمده‌اند كه بيش از آن‌كه حضورشان به نفع ورزش باشد، خود از حضور در ورزش منتفع شده‌اند. بديهي است اين نگاه آفتي براي وزارت ورزش و جوانان خواهد بود و معتقدم فردي بايد در راس وزارتخانه جديد قرار بگيرد كه ورزش به حضور وي ببالد.

برخي گزينه‌ها براي وزارت ورزش و جوانان

1ـ علي سعيدلو، رئيس فعلي سازمان تربيت بدني: آگاهان معتقدند با توجه به مخالفت صريح او با مصوبه مجلس، سعيدلو شانس كمي براي معرفي به مجلس خواهد داشت. آنها همچنين تصريح دارند بي شك وقتي كسي اعتقاد به كاري ندارد، نمي‌تواند مجري خوبي نيز براي آن باشد. البته با توجه به ارتباطات او با رئيس‌جمهور، احتمال معرفي او نيز هست.

2ـ محمد علي‌آبادي، رئيس قبلي سازمان و رئيس فعلي كميته ملي المپيك: در اين‌كه علي‌آبادي يكي از افراد مورد وثوق رئيس‌جمهور به حساب آمده و جايگاهي خوب در دولت دهم دارد، شكي نيست و او نيز مي‌تواند يكي از گزينه‌ها باشد. اما مشكل بزرگ علي‌آبادي در اين شرايط مفتوح بودن پرونده تحقيق و تفحص دوره مديريتي او در مجلس و سازمان تربيت بدني است و بايد ديد فرجام كار او از اين پرونده چه خواهد بود.

3ـ اميدوار رضايي، عضو هيات رئيسه مجلس و رئيس فراكسيون ورزش: دكتر رضايي فارغ از رشته تخصصي‌اش و تجربه سال‌ها حضور در مجلس شوراي اسلامي، طي سال‌هاي گذشته نيز با ورزشي‌ها يار و همراه بوده است. عضويت و رياست هيات مديره باشگاه استقلال طي چند سال و شركت در جلسات مختلف تصميم‌گيري در حوزه ورزش، از وي فردي مطلع در حوزه ورزش ساخته است كه در صورت معرفي از سوي رئيس‌جمهور، پيش‌بيني مي‌شود با چراغ سبز نمايندگان مجلس همراه شود. هر چند البته به اعتقاد تعدادي، اين متخصص قلب نمي‌تواند گزينه مناسبي براي وزارت ورزش و جوانان باشد.

4ـ مهرداد بذرپاش، رئيس كنار گذاشته شده سازمان ملي جوانان: گرچه بذرپاش، ارتباطات خوبي در دولت دارد و رئيس‌جمهور نيز ازوي شناخت كامل دارد، اما گفته مي‌شود كه اگر سياست حفظ او در هيات دولت دنبال مي‌شد، وي از سازمان ملي جوانان كنار گذاشته نمي‌شد.

5 ـ محمد كاظم واعظ موسوي، عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين (ع): در رابطه با وي گفته مي‌شود كه در دولت نهم نيز يكي از گزينه‌هاي رئيس‌جمهور براي تصدي سازمان تربيت بدني بود اما به جهت اين‌كه وي سابقه كار اجرايي نداشت، از فهرست گزينه‌هاي نهايي كنار رفت.

ساير گزينه‌هاي احتمالي: سيد رضا موسوي حسيني معاون فعلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عبدالله سهرابي سفير ايران در قطر و...

حجت الله اكبرآبادي
گروه ورزش



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: