پرونده سهميه ويژه بنزين نوروزي
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پرونده سهميه ويژه بنزين نوروزي
نوشته شده در یک شنبه 3 بهمن 1389
بازدید : 5
نویسنده : مولوی
همزمان با کاهش 14 ميليون ليتري مصرف بنزين و ذخيره سوخت يارانه‌اي خودروها با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، پرونده اختصاص سهميه ويژه بنزين نوروزي روي ميز دولت قرار گرفت.

به گزارش مهر، با گذشت يک ماه از آغاز اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و ورود بنزين هاي نيمه يارانه اي 400 و 500 توماني و بنزين آزاد 700 و 800 توماني به سبد سوخت خودروها، متوسط مصرف اين فرآورده استراتژيک نفتي کاهش قابل توجه اي در سطح کشور داشته است.

آمارهاي ارائه شده از سوي وزارت نفت نشان مي دهد در اين مدت متوسط مصرف بنزين ايران با کاهشي حدود 14 ميليون ليتر به سطح 52 ميليون ليتر در روز رسيده است.
 
پيش بيني مي شود با تثبيت سهميه بنزين نيمه يارانه اي خودروهاي شخصي و عمومي در بهمن ماه و عدم اختصاص سهميه بنزين حمايتي (بنزين 100 توماني) متوسط مصرف اين فرآورده نفتي با کاهش بيشتري روبرو شود.
 
همزمان با کاهش متوسط مصرف بنزين کشور ميزان بنزين يارانه اي ذخيره سازي شده در کارتهاي هوشمند سوخت خودروها هم روندي رو به کاهش داشته است.
 
در حال حاضر نزديک به 800 ميليون ليتر بنزين يارانه اي در کارتهاي هوشمند سوخت ذخيره سازي شده، اين در حالي است که در شرايط فعلي ميزان ذخيره  بنزين نيمه يارانه اي (بنزين 400 توماني) با احتساب سهميه بهمن ماه در کارتها به حدود 2.5 ميليارد ليتر برسد.
 
پيش بيني ها نشان مي دهد که با حذف سهميه بنزين ويژه- حمايتي خودروها و کاهش ذخيره بنزين يارانه اي کارتهاي هوشمند تا اسفند ماه امسال، صرفه جويي قابل توجه اي در مصرف اين حامل انرژي حاصل شود.

پرونده سهميه ويژه بنزين نوروزي روي ميز دولت

محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور با بيان اينکه تا اسفند ماه سالجاري تغييراتي در ميزان سهميه بنزين خودروهاي شخصي و عمومي به وجود نيايد به خبرنگار مهر گفت: بر اين اساس اگر محدوديتي در سهميه بنزين خودروها اعمال شود در سال آينده انجام خواهد شد.
 
وي همچنين درباره اختصاص سهميه ويژه نوروزي به خودروها با تاکيد بر اينکه هم اکنون نمي توان عدم اختصاص اين سهميه ويژه را منتفي اعلام کرد، افزود: در حال حاضر تصميم نهايي براي سهميه نوروزي گرفته نشده است.
 
به گفته اين عضو کابينه دولت تصميم گيري در مورد اختصاص و يا عدم اختصاص سهميه نوروزي کمي زود به نظر مي رسد.
 
مسئولان شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران هم در خصوص اختصاص سهميه ويژه بنزين نوروزي اعلام کرده اند: در صورتي که تصميم در دولت براي اختصاص اين سهميه ويژه گرفته شود وزارت نفت با توجه به زيرساختهاي موجود آمادگي اجراي اين تصميات را در سطح کشور دارد.

صرفه جويي روزانه 13 ميليارد توماني با کاهش مصرف بنزين

در حال حاضر قيمت هر يک ليتر بنزين معمولي در بازار فوب خليج فارس بيش از 700 تومان است که با احتساب هزينه تخليه و بارگيري کشتي، انتقال، توزيع، عرضه و ماليات بر ارزش افزوده هزينه تمام شده هر ليتر از اين فرآورده نفتي در کشور به حدود 900 تومان افزايش مي يابد.
 
در شرايط فعلي روزانه نزديک به 13 ميليارد تومان صرفه جويي از محل کاهش روزانه 14 ميليون ليتري مصرف بنزين نصيب اقتصاد ملي خواهد شد.
 
اين در حالي است که با بهره برداري از فاز اول طرح توسعه پالايشگاه نفت شازند اراک، پروژه بنزين سازي پالايشگاه نفت آبادان و طرح بنزين سازي پالايشگاه تهران (شهيد تندگويان) روزانه 10 ميليون ليتر بنزين با کيفيت يورو پنج اروپايي به ظرفيت توليد اين محصول نفتي اضافه خواهد شد.
 
به عبارت ديگر، با بهره برداري از اين سه پروژه مجموع ظرفيت توليد بنزين ايران از مرز 55 ميليون ليتر در روز (بدون احتساب توليد بنزين پتروشيمي ها) خواهد گذشت که در صورت اختصاص سهميه ويژه نوروزي، امکان تامين سوخت مورد نياز مردم بدون واردات فراهم خواهد شد.
 
سيدمسعود ميرکاظمي وزير نفت هم هفته جاري در جمع خبرنگاران با تاکيد بر اينکه تمامي طرحهاي توسعه و بنزين سازي پالايشگاههاي موجود نفت کشور از بهمن ماه امسال به تدريج وارد مرحله توليد و بهره برداري خواهند شد، گفته است: در مجموع تا پايان سال 1390 حدود 30 ميليون ليتر بنزين پالايشگاهي با استاندارد يورو پنج اروپا وارد سبد سوخت خودروها خواهد شد.
 
به گفته اين عضو کابينه دولت با راه اندازي طرحهاي پالايشگاهي ديگر نيازي به توليد بنزين در صنايع پتروشيمي ها وجود ندارد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: