تعصب سياسي،ريشه ترور در آريزونا
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تعصب سياسي،ريشه ترور در آريزونا
نوشته شده در سه شنبه 23 دی 1389
بازدید : 6
نویسنده : مولوی
جواني که با شليک گلوله در ايالت آريزونا 6 نفر را به قتل رساند و 13 نفر، از جمله يک نماينده حزب دموکرات را زخمي کرد، فردي روان‌پريش خوانده شده است. اما تکرار چنين حوادثي از سستي پايه‌هاي مداراي سياسي در آمريکا خبر مي‌دهد.

در گزارش مقامات پليس از "اقدام فردي يک آدم رواني" سخن رفته است. اما اين ديدگاه براي توجيه اقدام قهرآميز يک جوان 22 ساله کافي نيست و ضرورت دارد به شرايط اجتماعي بروز چنين حوادثي توجه کرد. واقعيت اين است که گفتمان سياسي در ايالات متحده از چندين سال پيش به تعصب و نفرت آلوده شده است.

در دهه 1960 تعصب نژادي آمريکا را به آستانه‌ جنگ داخلي کشانده بود. باندهاي کوکلوکس‌کلان هر روز در گوشه‌اي به سياه‌پوستان و مدافعان حقوق آنان حمله مي‌کردند. اين خشونت ها سرانجام به قتل مارتين لوتر کينگ، مدافع فعال حقوق اقليت‌ها، منتهي شد.

ترور جان اف کندي، رئيس جمهوري و برادرش سناتور رابرت کندي نيز تنها در بستر فضايي قابل‌توضيح است، که در آن پايه‌هاي مداراجويي بي‌نهايت سست شده باشد.

با گذشت چهار دهه از آن روزگار، آمريکا بار ديگر در چنبره تعصب و نابردباري گرفتار است. فرياد خشم و نفرت از تمام بلندگوهاي رسمي و غيررسمي، فضاي خصوصي و حوزه عمومي، به آسمان بلند است.

وحدت نيروهاي افراطي

از سال 2008 و با پيروزي باراک اوباما، سياه‌پوستي از حزب دموکرات، در انتخابات رياست جمهوري، تمام اردوي متعصبان افراطي با خشم و نفرتي روزافزون کنار هم قرار گرفتند. اين تحرکات در ايالت‌هاي جنوبي آمريکا آشکارتر است.

در ايالت آريزونا در امتداد مرز مکزيک، اهالي راست‌گرا با تشکيل باندهايي بيرحم و خشن "مرزباني" را در دست خود گرفته، از ورود مهاجران غيرقانوني به کشور جلوگيري مي‌کنند. در اين ايالت خشم و خشونت بيداد مي‌کند. در فضايي که حرمت انساني و موازين حقوق بشر هيچ ارزشي نداشته باشد، طبيعي است که سياستمداران حزب دموکرات هم نمي‌توانند از جان خود ايمن باشند.

اما نبايد گمان برد که تنها دارو دسته‌هاي پراکنده و محافل واپس‌گرا به فضاي تعصب سياسي دامن مي‌زنند. جرج بوش، رئيس جمهور پيشين و دستيار او ديک چني نيز از نفرت و تعرض مخالفان سرسخت حمله آمريکا به عراق در امان نبوده‌اند. واقعيت اين است که افراط و تعصب در تمام عرصه‌هاي زندگي سياسي آمريکا شدت گرفته است.

بحث و گفت‌وگوي سياسي در بسياري از محفل و رسانه‌ها به حملات لفظي بدل شده است. دشنام‌گويي و شعارهاي تعصب‌آميز هم در فضاي مجازي جاري است و هم در تريبون‌هاي سياسي. کافي است به تبليغات جنبش راستگراي افراطي تي پارتي و سخنراني‌هاي ستاره‌ آنها سارا پيلين گوش بدهيم.

گلوله‌هايي که در ايالت آريزونا به سوي خانم گابريل گيفوردز، نماينده حزب دموکرات در کنگره و چند نفر ديگر شليک شد، بي‌ترديد آمريکا را به سکوت و حيرت فرو برده است. اما بعيد مي‌نمايد که اين رويداد غم‌انگيز بتواند در دگرگون ساختن فرهنگ سياسي در اين کشور مؤثر باشد.

دويچه وله



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: