شهر سي‌سخت در انتظار زيرساخت‌هاي گردشگري
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
شهر سي‌سخت در انتظار زيرساخت‌هاي گردشگري
نوشته شده در سه شنبه 23 دی 1389
بازدید : 16
نویسنده : مولوی
شهر گردشگري و افسانه‌اي «سي پهلوان» كه امروز همگان به آن سي‌سخت مي‌گويند همچنان از زيرساخت‌هاي گردشگري مناسب محروم است.

به گزارش مهر، از ميان جنگل‌هاي هزار ساله بلوط و سينه‌كش كوهپايه‌هاي سترگ زاگرس جنوبي كه مي‌گذري به «سي سخت» مي‌رسي كه چون نگيني سبز، سر بر دامن سپيد دنا نهاده و آرميده است.

آنجا كه كوه‌ها پشت در پشت هم ايستاده و بلوط‌هاي هزار ساله زاگرس قد برافراشته‌اند، چشمه‌ها مي‌جوشند و رودها مي‌خروشند، شهر سي‌سخت با طبيعت رازگونه خودنمايي مي‌كند.

شهري در 35 كيلومتري شمال غربي ياسوج و با جمعيتي بيش از 7 هزار نفر كه در روزهاي پاياني سال 1379 با تصويب هيات وزيران به مركز شهرستان دنا ارتقا يافت.

واقع شدن سي‌سخت در دامنه دنا، بلندترين كوه زاگرس و وجود چشمه‌سارهاي فراوان و رودخانه‌هاي خروشان و باغستان‌هاي انگور، سيب و گردو از سي‌سخت بهشت‌گونه‌اي ساخته كه سالانه مامن هزاران گردشگر ايراني و خارجي است.

وجود رشته كوه دنا با ارتفاع 4 هزار و 448 متر و 44 قله‌ با ارتفاع بالاي 4 هزار متر نيز سي‌سخت را به شهر كوهنوردان و صخره‌نوردان بدل كرده به طوري كه در طول سال هزاران كوهنورد ايراني و خارجي به دنا صعود مي‌كنند.

منطقه حفاظت شده دنا كه چندي پيش به پارك ملي دنا تغيير نام يافت نيز تكه‌اي ديگر از جاذبه‌هاي طبيعي و زيست‌محيطي است كه ظرفيت‌هاي بي‌نظير زيست محيطي آن باعث شد به عنوان دهمين ذخيرگاه زيست كره در سازمان يونسكو ثبت شود.

منطقه حفاظت شده دنا با وسعتي معادل 93 هزار و 660 هكتار داراي 155 گونه جانوري پرنده، 24 گونه جانوري پستاندار، 20 گونه آبزي و 39 خزنده است.

همچنين كوه‌هاي دنا سرچشمه بسياري از رودخانه‌هاي پر‌آب جنوب ايران است و به عنوان ذخيره‌گاه منابع آب، نقش مهمي در زندگي مردم جنوب كشور دارد. رودخانه‌هايي همچون بشار، خرسان، كارون، مارون، زهره و... از اين كوه‌ها سرچشمه مي‌گيرند.

اما شهر توريستي سي‌سخت كه از پتانسيل‌هاي گردشگري بي‌نظيري برخوردار است، هنوز از زيرساخت‌هاي گردشگري مناسب محروم است كه با ايجاد اين زيرساخت‌ها مي‌تواند جايگاه بي‌نظيري در صنعت توريسم كشور و دنيا پيدا كند.

«راه» يكي از اين زيرساخت‌هاست كه به نظر مي‌رسد جاده كنوني ياسوج به سي‌سخت هنوز در شأن اين شهر توريستي نباشد.

همچنين نبود اماكن اقامتي به اندازه كافي از جمله هتل و مهمانسرا، رستوران و... از ديگر كمبودهايي است كه مسوولان اين شهر براي توسعه صنعت توريسم بايد به آن توجه ويژه‌اي كنند.

با اين حال فرماندار شهرستان دنا از آغاز عمليات اجرايي چهار خطه كردن محور ارتباطي «سي سخت» به «ياسوج» در آينده‌اي نزديك خبر داد.

مرادعلي پيوند گفت: احداث محور چهار خطه سي‌سخت به ياسوج به طول 28 كيلومتربه دليل موقعيت گردشگري اين شهرستان، براي جذب توريسيم و سرمايه‌گذار بسيار ضروري است.

وي اعتبار پيش‌بيني شده براي تكميل و بهره‌برداري از اين محور را بيش از 370 ميليارد ريال عنوان و اظهار كرد: براي فاز اول اين پروژه اعتباري معادل 50 ميليارد ريال پيش‌بيني شده است.

پيوند، وجود 2 دستگاه تونل در گردنه «قلياني و پيشور» و يك دستگاه پل با ارتفاع حدود 400 متر در محل «پل كلو» را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين محور عنوان كرد.

علاوه بر اين، يكي از موضوعاتي كه گردشگران را در اين شهر گردشگري زيبا با مشكل مواجه كرده مراكز اقامتي مناسب است.

شهردار سي‌سخت نيز با بيان اين‌كه مشكلات اسكان گردشگران در شهر سي‌سخت رفع مي‌شود، گفت: در اين راستا اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان و شهرداري سي‌سخت قدم‌هاي خوبي برداشته‌اند.

عبدالمطلب رهنما افزود: هم‌اكنون يك مجتمع بزرگ اقامتي توسط شهرداري احداث شده كه در دهه فجر امسال به بهره‌برداري مي‌رسد. اين مجتمع داراي 30 واحد ويلايي و 150 كمپ اقامتي است كه از فروردين سال آينده آماده اسكان گردشگران خواهد بود.

وي اظهار كرد: مذاكراتي نيز با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان در حال انجام است كه كمپ‌هاي اقامتي در منطقه كوه گل با مشاركت شهرداري و ميراث فرهنگي احداث شود.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: