دوبچک در چکسلواکي به قدرت رسيد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دوبچک در چکسلواکي به قدرت رسيد
نوشته شده در سه شنبه 23 دی 1389
بازدید : 14
نویسنده : مولوی
43 سال پيش در روز 5 ژانويه سال 1968 ميلادي الکساندر دوبچک به عنوان دبير کل حزب کمونيست چکسلواکي ( جمهوري چک و جمهوري اسلواکي امروزي ) انتخاب شد و در واقع قدرت را در اين کشور اروپاي شرقي در دست گرفت.

الکساندر دوبچک در اوهرووک در اسلواکي غربي متولد شده بود. خانواده اش به ايالات متحده مهاجرت کرده اما پس از خاتمه جنگ جهاني اول به ميهن بازمي گردند.

چند سال بعد ، خانواده دوبچک به همراه 300 خانواده ديگر در اتحاد جماهير شوروي اقامت مي گزينند.در سال 1938 ميلادي استالين دستور مي دهد خارجيان مقيم شوروي بايد تبعه شوروي شوند.

الکساندر دوبچک ترک تابعيت را نمي پذيرد و به کشورش بازمي گردد. در سال 1939 ميلادي ، او به حزب کمونيست چکسلواکي که مخفيانه فعاليت مي کرد ، پيوست.

دوبچک در اين دوران با طبقه کارگر آشنا مي شود. پس از خاتمه جنگ جهاني دوم ، شوروي با تحميل رژيم کمونيستي به چکسلواکي ، اين کشور کوچک را به يکي از اقمار خود در پشت پرده آهنين تبديل مي کند.

دوبچک به سرعت سلسله مراتب ترقي در حزب کمونيست را مي پيمايد و در سال 1953 ميلادي به مقام دبيرکلي حزب منطقه ترنچين مي رسد.

دوبچک يک کمونيست اصلاح طلب بود و نمي خواست کشورش تحت تسلط شوروي باشد.

سرانجام وقتي به سمت دبيرکلي حزب کمونيست چکسلواکي مي رسد ، با کمک هوادارانش و حمايت مردم دست به اصلاحات مي زند.

به اين ترتيب ، در روز 5 ژانويه سال 1968 ميلادي الکساندر دوبچک به عنوان دبيرکل حزب کمونيست شوروي انتخاب شد و قدرت را در اين کشور به دست گرفت.

دوبچک باني «بهار پراگ» بود. او مي گفت: «ما مي خواهيم يک سوسياليسم با چهره بشري را ايجاد کنيم.» نسيم آزادي بر چکسلواکي وزيدن گرفت و بهار پراگ آغاز شد.

افسوس که دوره آن کوتاه بود و چند ماه پس از به قدرت رسيدن الکساندر دوبچک ، نيروهاي پيمان ورشو به فرماندهي شوروي به کشور کوچک چکسلواکي حمله کرده و به بهار پراگ خاتمه دادند.

بهرام افتخاري 



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: