هندبال ايران مي‌تواند به قدرتي جهاني تبديل شود
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 14
نویسنده : مولوی
در شرايطي كه طي سال‌هاي اخير، ورزش هندبال در كشورمان مسير پسرفت را طي مي‌كرد و در آخرين دوره مسابقه‌هاي هندبال قهرماني آسيا (در كشور لبنان) نمايش كاملا ضعيف و نااميدكننده‌اي از خود ارائه داد، بازي‌هاي درخشان تيم ملي در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو و پيروزي‌هاي پي در پي اين تيم، موج اميد را به هواداران اين رشته باز گرداند.

برتري بر حريفان مدعي از كشورهاي عربي و سپس بردي دلچسب در ديدار نفسگير مرحله نيمه‌نهايي مقابل ژاپن (نايب‌قهرمان آسيا) نشان داد مديريت صحيح فني در اين تيم مي‌تواند ايران را به عنوان يكي از دو قطب هندبال آسيا در كنار كره‌جنوبي (به عنوان قدرت معتبر اين رشته در كلاس جهاني) قرار دهد.

در اين بين، اله‌كرم استكي بازيكن 195 سانتي‌متري و 22 ساله تيم ملي، نقش موثر و شايد ممتازي در اين موفقيت داشت. او كه از نوجواني به عنصري كليدي در تيم ملي تبديل شده است در اين دوره خود را بازيكني به مراتب پخته‌تر و موثرتر از بازي‌هاي آسيايي دوحه قطر نشان داد.

در ثانيه‌هاي آخر بازي با ژاپن در مرحله نيمه‌نهايي بازي‌هاي آسيايي و در حالي كه با حريف مساوي بوديم گل عجيبي را به ثمر رساندي كه گويي ده‌ها بار در تمرين‌ها تكرار شده بود، اين‌گونه نبود ؟

نه. واقعا آن گل فقط به لطف خدا شكل گرفت و برخلاف ظاهرش، اصلا برنامه‌ريزي شده نبود. ما در شرايطي كه در اوج خستگي و استرس قرار داشتيم و در بازي مرگ و زندگي مسابقه‌ها، همه چيز پاياپاي پيش مي‌رفت، مزد دعاهايمان را در آخرين ثانيه گرفتيم و با رسيدن به فينال بازي‌هاي آسيايي باعث خوشحالي مردم شديم.

به نظر مي‌رسيد تيم حاضر در گوانگجو، هماهنگ‌ترين تيمي بود كه طي سال‌هاي اخير در قالب تيم‌هاي ملي در مسابقه‌هاي مختلف شركت كرده است.

شاكله تيم ملي كنوني در حقيقت از همان تيم‌هاي پيشين نوجوانان و جوانان ايران شكل گرفته است كه سال‌هاي پيش در رقابت‌هاي جهاني حاضر شده بود و بازي‌هاي خوبي ارائه كرد. البته بازيكنان باتجربه ديگري مثل ظهرابي، ساداتي و رجبي نيز به آن اضافه شده بودند تا در بازي‌هاي آسيايي هر چه قوي‌تر ظاهر شويم.

چه عامل مهمي، نتيجه كارمان را اينقدر متفاوت‌تر از گذشته كرد؟

اگر به خاطر بياوريد در گذشته هم من مرتبا از نياز وافرمان به مربي كارآمد خارجي مي‌گفتم، چون هميشه به پتانسيل بسيار بالاي هندبال ايران ايمان داشته‌ام. هنوز هم مي‌گويم پتانسيل هندبال ايران آنقدر بالاست كه مي‌تواند كره‌جنوبي را شكست دهد و در دنياي اين رشته به قدرتي معتبر تبديل شود، به شرطي كه سكان هدايت تيم ملي در اختيار فردي قرار داشته باشد كه از دانش و توانايي اين كار بهره ببرد. ما در گوانگجو از حضور مربي كار بلدي بهره برديم و نتيجه آن را بخوبي گرفتيم.

مربيان و ملي‌پوشان هندبال ما از بدو ورود ماچك به ايران، او را فردي با روابط عمومي قدرتمند معرفي كردند، ولي قطعا اين ويژگي به تنهايي نمي‌تواند عامل موفقيت ما در گوانگجو بوده باشد... .

ماچك از مربياني است كه مي‌تواند در مسير تبديل توانايي‌هاي بالقوه ما به نيروي بالفعل، كمك زيادي بكند. نحوه تمرين‌هاي او بسيار موثر و هدفمند بود. او قبل از هر مسابقه با اشراف دقيق روي نقاط ضعف‌ حريف، تمرين‌هاي ويژه‌اي را با ما مرور مي‌كرد كه استفاده از همان حركات در طول مسابقه، نقشي حياتي در پيروزي‌هايمان ايفا مي‌كرد. اميدوارم او به تيم ملي برگردد و سال آينده براي نخستين بار ما را راهي رقابت‌هاي جهاني كند كه اگر اين‌گونه شود كه حتما هم مي‌شود ما در مسابقه‌هاي جهاني درخشان ظاهر خواهيم شد و مردم را خوشحال خواهيم كرد. مسلما هيچ‌كس نمي‌تواند مدعي شود از سكوي جهاني بالا خواهيم رفت، ولي مطمئن باشيد شگفتي‌ساز دوره بعدي هندبال قهرماني جهان، ايران خواهد بود. البته برنامه‌ريزي علمي و توجه به سنگيني اين رشته و به‌كارگيري ابزارهاي اوليه‌اي مثل متخصص بدنساز و روان‌شناس، از ملزومات اين كار است.

چرا اينقدر به حضور مربي خارجي مصريد؟

در كل ما به لحاظ انتقال دانش فني به كشورمان خيلي ضعيف عمل كرده‌ايم و نيازمند مدرسان قدرتمندي هستيم كه دانش روز اين رشته را به مربيان سراسر ايران منتقل كنند، اما در كوتاه‌مدت ناچاريم از مربي‌هاي به درد بخور خارجي براي تيم‌هاي رده‌هاي مختلف سني خود استفاده كنيم.

حبيبي دستيار ايراني ماچك و سرمربي سپاهان، چه نقشي در موفقيت اخير داشت؟

استكي: هومرزباخ آلمان هنوز هم متقاضي جذبم است و من منتظر دريافت رضايت‌نامه از سپاهان هستم. فكر مي‌كنم لژيونر شدن هر يك از ملي پوشان، مي‌تواند بهره‌هاي خوبي به هندبال ملي ما برساند

معتقدم در موفقيت بي‌سابقه اخير در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو همانقدر كه ماچك نقش داشت حبيبي هم موثر بود، چون او واقعا براي تيم ملي سنگ تمام گذاشت. حبيبي علاوه بر دستياري ماچك، نقش سرپرست، مسوول تداركات و مسوول روابط بين‌الملل را هم بخوبي ايفا كرد و اجازه نداد هيچ‌گونه حاشيه مخربي، اطراف تيم وجود داشته باشد. او آنقدر محيط تيم ملي را خوب جمع و جور مي‌كرد كه ماچك با خيالي آسوده و رضايت كامل مي‌توانست طرح‌هايش را در برابر حريفان با موفقيت به اجرا گذارد.

اما روزنامه الوطن بحرين مدعي شده او با عقد قراردادي 2 ساله، از ابتداي سال جديد ميلادي، هدايت تيم ملي آن كشور را بر عهده خواهد گرفت؟

ماچك خيلي دوست دارد به ايران برگردد چون به پتانسيل هندبال ايران اعتقاد دارد و به ما مي‌گفت در آسيا فقط 2 كشور ايران و كره جنوبي قواره‌هاي جهاني هندبال را دارند. اميدوارم با حمايت كميته ملي المپيك، مواد قرارداد او تصحيح شود تا دوباره در خدمت تيم ملي‌ ما قرار گيرد. فكر مي‌كنم او بعد از حضوري 6 ماهه در باشگاه‌هاي بحريني، به ايران برگردد.

كار لژيونر شدن شما و حضورتان در بوندس‌ليگا به عنوان بازيكن هومرزباخ به كجا انجاميد؟

البته هومرزباخ آلمان هنوز هم متقاضي جذبم است و من منتظر دريافت رضايت‌نامه از سپاهان هستم. چون ما مثل فوتبالي‌ها مدير برنامه نداريم. بايد در اولين فرصت نزد ساكت بروم و با او در مورد رفتنم به كلن و بازي در هومرزباخ به جمع‌‌بندي برسيم تا رضايت‌نامه‌ام را دريافت كنم. من از نوجواني، سال‌ها براي سپاهان زحمت كشيده‌ام و فكر مي‌كنم لژيونر شدن هر يك از ملي پوشان، مي‌تواند بهره‌هاي خوبي به هندبال ملي ما برساند. اگر 2 يا 3 لژيونر در ليگ‌هاي معتبر دنيا داشته باشيم، شاهد جهش حرفه‌اي محسوسي در عملكرد تيم ملي خواهيم بود.

دومين لژيونر از اين مجموعه، مي‌تواند سجاد استكي برادر كوچك‌تر شما باشد كه عنوان آقاي گلي نوجوانان جهان را در اختيار دارد و همزمان يكي از برترين گلزنان جهان در رده سني جوانان بوده است كه 2 كشور ديگر اروپايي به دنبالش بودند.

بله، برادرم اشتياق بي‌پاياني به گلزني و تمام كنندگي دارد. او اگر مشكل خدمت سربازي نداشت اكنون در دانمارك بازي مي‌كرد.

مدت كوتاهي پيش از شروع بازي‌هاي آسيايي، رجبي همبازي شما در سپاهان و تيم ملي به «جام‌جم» گفت: «اگر در همان حدي كه به واليبال و بسكتبال توجه مي‌شود از هندبال هم حمايت مي‌شد ما به مراتب بيش از آن دو رشته مي‌درخشيديم و صاحب موفقيت‌هاي جهاني مي‌شديم.» شما هم اين نظر را مي‌پذيريد؟

بله، واقعا همين طور است. براي كسب نقره بازي‌هاي آسيايي تنها 2 سفر تداركاتي به مجارستان و قطر داشتيم. تجربه‌هاي حاصل از همين 2 سفر، آنقدر برايمان مفيد بود كه شما اثر آن را در گوانگجو ديديد. اگر واقعا در طول سال، اين‌گونه سفرهاي تداركاتي تكرار مي‌شد قطعا ثمره‌هاي بيشتري برايمان به ارمغان مي‌آورد. سرمايه‌گذاري باشگاه‌ها، كميته ملي المپيك و سازمان تربيت بدني روي هندبال، تاثير زيادي در رشد و افتخارآفريني آن دارد و مي‌تواند نويدبخش خوشحالي جامعه از طريق كسب موفقيت‌هاي اين رشته باشد. واقعا در حال حاضر اين‌طور نيست و اغلب بازيكنان نتوانسته‌اند مبالغ باقيمانده از قراردادهاي سال پيش خود را دريافت كنند، قراردادهايي كه مبلغ آن اغلب به 20 تا 25 ميليون در طول سال هم نمي‌رسد و اين در حالي است كه اين بازيكنان بعضا با داشتن همسر و فرزند، روزانه ساعت‌ها به شركت در تمرين‌هاي سخت و حضور در مسابقه‌هاي پربرخورد و آسيب‌رسان مشغول بوده‌اند.

مجيد عباسقلي 
گروه ورزش



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: