موسيقي ايراني «كُر» مي خواهد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
موسيقي ايراني «كُر» مي خواهد
نوشته شده در سه شنبه 21 دی 1389
بازدید : 12
نویسنده : مولوی
گروه آوازي تهران ازجمله گروه‌هاي كرال (آواز جمعي) در ايران است كه توانسته توجه هنردوستان داخلي و مسوولان و هنرمندان جشنواره‌هاي خارجي را به خود جلب كند.

اين گروه كه هر كدام از اعضاي آن تنها با صداي خود نقش يك ساز را در اركستر ايفا مي‌كنند، در كمتر از 4 سال در جشنواره‌هاي جهاني كر موفق به كسب مدال‌هاي مختلفي شده است.

گروه آوازي تهران كه از تابستان برنامه‌اش را تا آخر سال بسته، در 9 ماه گذشته اجراهاي متعددي را در داخل و خارج كشور داشته است.

شما تنها گروه آوازي ايران هستيد كه به جشنواره‌هاي بين‌المللي راه پيدا كرده‌ايد. از اين موفقيت‌ها بگوييد.

بعد از اين كه در جشنواره فجر سال 87 رتبه اول را در بخش كرال و به‌واسطه جديد بودن سبكمان كسب كرديم، توانستيم توجه اكثر هنردوستان و حتي مسوولان وقت وزارت ارشاد را به خودمان جلب كنيم. خوشبختانه با توجه به حمايت‌هاي معاونت هنري، امكان حضور ما در دومين دوره مسابقات آسيايي سال 88 فراهم شد و توانستيم يك مدال طلا و نقره دريافت كنيم.بعد از آن اتفاق با پيگيري‌هاي به عمل آمده و با تامين هزينه از سوي اعضاي گروه به مسابقات اسپانيا، ايتاليا و نيز كلاس‌هاي آلمان رفتيم كه مقام اول آن جشنواره‌ها را نيز به دست آورديم؛ البته در اين راه موانع و مشكلاتي نيز وجود داشت كه با پافشاري اعضاي گروه حل شد.بعد از حضور موفقمان در جشنواره آسيايي با مشاركت وزارت ارشاد به مسابقات چين رفتيم كه البته همچنان اين دعوت‌ها ادامه دارد.

اجراي شما در كشورهاي ديگر چه واكنش‌هايي داشت؟

استقبال هم از سوي اهل هنر و هم مردم عادي بسيار خوب بود و در پاره‌اي موارد آنان از كار ما بسيار شگفت‌زده مي‌شدند و دوست داشتند بيشتر با هنر و فرهنگ ما آشنا شوند.

با حضور شما در جشنواره‌هاي خارجي، گروه آوازي تهران نسبت به گروه‌هاي ديگر چه جايگاهي دارد و به طور كلي گروه‌هاي كر ايران در مقايسه با ديگر كشورها چه رتبه‌اي را به خود اختصاص مي‌دهند؟

ما تا قبل از مسابقات چين در رتبه‌بندي كه توسط مجمع جهاني سازمان بين‌المللي گروه‌هاي كر اعلام ‌شد،از بين 1000 گروه، رتبه 333 را داشتيم و نيز جزو 50 گروه كر در شاخه موسيقي عامه بوديم، ولي اين معيار نمي‌تواند خوب و بازگوكننده اين باشد كه ما چه قدر با كشورهاي ديگر اختلاف داريم.

چرا كه كشورهاي صاحب سبك موسيقي مثل آمريكا، آلمان، اتريش، ايتاليا، فرانسه و... تكليف‌شان مشخص است و از ابتدا يكسري كارهاي پايه‌اي را در زماني مناسب انجام داده‌اند كه هم اكنون با رسيدن به نتيجه مطلوب نيز راهشان را ادامه مي‌دهند. كشورهاي ديگر همچون سنگاپور، مالزي، اندونزي و... نيز در سطح خوبي قرار دارند.

آيا در اين چند سال از شما پشتيباني خوبي به عمل آمده است؟

ما گروهي هستيم كه به صورت خودجوش پديد آمده و رشد كرديم و اگر چه در پاره‌اي زمان‌ها مورد حمايت مراكز و نهاد‌هاي دولتي قرار گرفتيم، اما بيشتر روي پاي خودمان ايستاده‌ايم.

در سفرهاي خارجي، آنچه بسيار توجه مرا به خود جلب كرد، سرمايه‌گذاري كشورهاي ديگر براي اين هنر بود كه با ما خيلي متفاوت است. متاسفانه ما ضعف آموزش داريم و معلماني كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند انگشت‌شمارند و بايد در بخش آوازي همانند ديگر شاخه‌هاي هنري و حتي فني با آوردن معلم از خارج از كشور و انجام كارهاي زيربنايي اين بخش را تقويت كنيم.

ما تا معلم خوب نياوريم، تا مدارس آواز تاسيس نكنيم، تا انجمني براي گروه‌هاي كر نداشته باشيم نمي‌توانيم توقع شكل‌گيري گروه‌هاي آوازي خوب و رشد اين شاخه از موسيقي را داشته باشيم.

ما اين ادعا را داريم كه در موسيقي ايران آواز نقش خيلي مهمي دارد و اين در حالي است كه هيچ وقت به آن بها داده نمي‌شود و هيچ تربيتي صورت نمي‌گيرد؟

ميلاد عمرانلو: ما تا معلم خوب نياوريم، تا مدارس آواز تاسيس نكنيم، تا انجمني براي گروه‌هاي كر نداشته باشيم. نمي‌توانيم توقع شكل‌گيري گروه‌هاي آوازي خوب و رشد اين شاخه از موسيقي را داشته باشيم

متاسفانه اين طور است. ما در ايران چيزي به نام مدرسه آواز نداريم. سال ديگر همزمان با همان دومين دوره مسابقات جايزه بزرگ اتريش اولين دوره مسابقات جهاني گروه‌هاي كر كوچك نيز براي گروه‌هاي سني 15 ـ 14 سال برگزار مي‌شود كه اين خود نشان مي‌دهد در هر كشوري چندين گروه كر كودك وجود دارد در حالي كه شايد در ايران تنها يكي دو گروه كودك و نوجوان وجود داشته باشد كه فعاليت كنند، اما تاسف بيشتر بر اين است كه آيا اين چند گروه نيز مي‌توانند در اين مسابقات حضور داشته باشند؟ آيا توان مالي براي پرداخت تمامي هزينه‌ها را دارند؟ آيا حامي مالي براي اين كار وجود دارد؟

به نظرم تا زماني كه ما روي بچه‌ها سرمايه‌گذاري نكنيم به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رسيم چرا كه همه چيز از پايه و سن پايين شكل مي‌گيرد.

يكي از مشكلات موجود در ايران كم‌بودن مخاطبان گروه‌هاي كر است، آيا اين مساله ناشي از اجراهاي نامطلوب نيست؟

جامعه ما در بخش كر و موسيقي نياز به يك نگاه جديد دارد. من معتقدم اگر همان سبك‌هاي هميشگي را اجرا كنيم مطمئنا اگر گروهي تلاش كند، سالن پر مي‌شود. ما خود به شخصه خيلي زحمت كشيديم و خيلي صبر كرديم كه به اينجا رسيديم.اگر يك مقدار تحمل داشته باشيم و ضعف موجود در موسيقي را حل كنيم و نيز مديريت خوبي داشته باشيم قطعا مي‌توانيم موفقيت‌هاي خوبي كسب كنيم كه نتيجه‌اش هم شناساندن فرهنگ‌مان به همان صورت واقعي به همه جاي دنياست.

به نظر شما موسيقي ايراني چقدر قابليت اين را دارد كه به صورت كرال (آواز جمعي) اجرا شود؟

متاسفانه يكي از بزرگ‌ترين مشكلات ما، نبود رپرتوار موسيقي ايراني است كه البته اين مساله در كشورهاي شبيه ايران كه هنوز در اين شاخه از موسيقي به قدرت و جايگاه لازم نرسيده‌اند نيز وجود دارد. طبيعي است زماني كه ما آهنگسازي نداشته باشيم كه براي كر قطعه بسازد، رشد موسيقي كرال نيز كم مي‌شود. از طرفي ديگر در كشورهاي اروپايي انجمن آهنگسازان مخصوص گروه كر و انجمن ناشران كر وجود دارد كه ما متاسفانه هيچ‌كدام از اينها را نداريم.البته ناگفته نماند كه يكسري قطعات بومي و عامه را برخي آهنگسازان تنظيم كردند كه البته نمي‌توان اسم آن را آهنگسازي گذاشت.اما من فكر مي‌كنم يك اتفاقي كه بايد طي سال‌هاي آينده بيفتد اين است كه آهنگسازان ايراني براساس موسيقي ايراني براي كر آهنگسازي كنند كه البته اين خود نياز به آموزش و نگرش تازه دارد.

به خاطر اين است كه ما مي‌بينيم حتي آثار كرال ايراني نيز كه براساس موسيقي محلي است، توسط گروه‌هاي خارجي اجرا نمي‌شود؟

اين خيلي منطقي است چرا كه وقتي خودمان رپرتواري براي اجرا نداريم چه توقعي مي‌توانيم داشته باشيم كه گروه‌هاي ديگر از خارج آنها را اجرا كنند. اگر قطعات باخ و بتهوون در تمام دنيا اجرا مي‌شود به اين خاطر است كه آن آثار در كشوري كه آهنگساز متولد شده به قدري اجرا گرديده و به جهان معرفي شده كه حالا از كشورهاي ديگر مي‌آيند آنها را اجرا مي‌كنند.ما تا در وهله اول انجمن و آهنگسازي نداشته باشيم كه اين كارها را انجام دهند و تا ناشري نداشته باشيم كه آنها را منتشر نمايند، نمي‌توانيم توقع داشته باشيم كه در اروپا يك قطعه از آهنگسازان ايراني را اجرا كنند.

بعد از كسب موفقيت‌هاي جهاني آيا آن‌طور كه انتظار داشتيد از شما استقبال شد؟

نه. براي مثال از جشنواره چين با وجود كسب 3 مدال در سكوت كامل خبري به ايران بازگشتيم و اين در حالي است كه اين اتفاق بسيار بزرگ بود چرا كه 470 گروه از 80 كشور جهان حضور و اجرا داشتند و ما توانستيم در 3 شاخه مختلف اين جشنواره مدال دريافت كنيم.

چه برنامه‌هايي براي آينده داريد؟

در واقع راهي كه گروه آوازي تهران هم‌اكنون پيش گرفته اجرا در تهران و در صورت فراهم شدن امكانات لازم در شهرستان‌ها و ضبط و انتشار كارهاي اجرايي‌اش است. البته با داشتن حامي مالي و تامين هزينه‌هاي لازم، سال آينده در جشنواره‌هاي كر نيز شركت خواهيم كرد.

چرا تاكنون در شهرستان‌ها كنسرتي را برگزار نكرديد؟

من در اين سال‌ها بسيار مشتاق بوده و هستم كه در شهرهاي مختلف ايران كنسرت‌هايي را برگزار كنم به طوري كه تاكنون صحبت از شيراز، ‌اهواز، كيش، تبريز و قزوين شده، اما به دليل مالي و امكانات كم شهرستان‌ها تاكنون عملي نشده است، اما من معتقدم كه اگر اين اتفاق رخ دهد يك جريان و نسل جديد در اين سبك از موسيقي در ايران متولد خواهد شد.

اميرسعيد بورنگ 
جام‌جم



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: