هدف اصلي از تشكيل وزارت ورزش و جوانان پاسخگويي مسوولان است
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 20
نویسنده : مولوی
مجلس شوراي اسلامي با ادغام دو سازمان تربيت بدني و ملي جوانان موافقت و راي به تشكيل وزارتخانه جديدي با عنوان ورزش و جوانان داد؛ اما تشكيل اين وزارتخانه جديد كه با اكثريت نمايندگان به تصويب رسيد، همچنان مورد نقد قرار دارد و موافقان و مخالفان در مباحث متعدد هنوز به فوايد و مضرات آن اشاره مي‌كنند.

سيدكاظم دلخوش ، نماينده صومعه‌سرا و عضو كميسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي كه جزو موافقان اين مصوبه است، عقيده دارد كه تشكيل وزارتخانه جديد، گامي در جهت پاسخگو شدن مسوولان است.

تاسيس وزارت ورزش و جوانان به چه ميزان مي‌تواند درخواست‌هاي دو طيف جوان و ورزشكار را تقويت كند؟

ورزش به اسم جوانان ثبت شده است، به هر حال جوانان 80 درصد اوقات فراغت خود را با ورزش پر مي‌كنند و فكر مي‌كنم مسائل مربوط به جوانان و ورزش به يكديگر متصل است.

آيا ماموريت‌هاي متفاوت دو بخش ورزش و جوانان مي‌تواند پاسخگوي اين دو طيف باشد؟

از آنجا كه بخش اعظم كشور را جوانان تشكيل مي‌دهند، مسلما برنامه‌ريزي براي اين قشر در بخش‌هاي متفاوت تعريف مي‌شود.تشكيل وزارت جديد، حجم دولت را بالا نمي‌برد؟

دولت هم موافق تشكيل اين وزارتخانه است و در برنامه پنجم هم تصويب شد كه وزارتخانه‌ها از 21 به 17 كاهش يابد؛ بر اين اساس قرار است وزارتخانه‌هايي كه با هم سنخيت دارند با يكديگر تلفيق شوند و اين ربطي به تشكيل يك وزارت جديد ندارد.

برخي از مخالفان عقيده دارند شوراي نگهبان به دليل داشتن بار مالي، اين مصوبه را رد خواهد كرد. نظر شما چيست؟

اين مصوبه بار مالي نخواهد داشت، چون قرار است اين دو سازمان با امكانات خودشان در يكديگر تلفيق شوند و اين امر اصلا بار مالي ندارد.

شائبه دولتي شدن بحث ورزش در اين مصوبه مورد انتقاد است. آيا اين اتفاق، ورزش كشور را تحت تاثير قرار نخواهد داد؟

الان هم ورزش دولتي است. دغدغه و نگراني مجلس اين است كه اعتبارات و بودجه‌اي كه به بخش ورزش مي‌دهد در جاي خودش هزينه شود و مسوول مربوطه در جاي خودش بتواند پاسخگو باشد. تعاملات بايد به گونه‌اي باشد كه در جذب اعتبارات بيشتر موثر واقع شود.به هر حال مجلس به دنبال پاسخگو كردن مسوولان است و عدم تعامل مسوولان ورزشي كشور با مجلس باعث شد كه چنين تصميمي گرفته شود.

***

جعفر زاده :وزارت ورزش و جوانان بار مالي دارد

از سوي ديگر سليمان جعفرزاده نماينده ماكو و رئيس كميسيون اجتماعي به عنوان مخالف اين مصوبه، عقيده دارد كه شوراي نگهبان قطعا با تصميم نمايندگان در مورد تشكيل يك وزارتخانه جديد مخالفت خواهد كرد.

وي در گفت وگويي كوتاه به سوالات ما درخصوص دلايل مخالفتش پاسخ داده است.

شما يكي از مخالفان تشكيل وزارت ورزش و جوانان بوديد، چرا تلفيق اين دو سازمان را مشكل‌ساز مي‌دانستيد؟

ماموريت رسيدگي به امور جوانان با بحث ورزش كاملا متفاوت است و مبحث جوانان نيازمند يك سازمان كاملا ستادي و سياستگذاري و تبيين استراتژي نظام درخصوص مسائل مربوط به جوانان و ابلاغ سياست‌ها به دستگاه‌هاست ،اما در بخش ورزش مسائل كاملا عملياتي و اجرايي است.از طرف ديگر معمولا تغيير ساختار تشكيلاتي به هر سازماني آسيب مي‌رساند و وقتي قرار است تشكيلاتي با يكديگر تلفيق شوند، خواه ناخواه وقفه‌هاي جدي در امور آنها به وجود مي‌آيد و اين وقفه كه عموما كمتر از 2 ماه هم نيست ضربه جدي به بخش ورزش وارد مي‌کند.

با توجه به مسائلي که گفتيد، وزارت ورزش و جوانان نمي‌تواند به ماموريت‌هاي خود برسد؟

قطعا، اين وزارتخانه نمي‌تواند جوابگوي 2 قشر جوان و ورزشکار باشد، چون اگر روساي فدراسيون‌هايي که امروز حقوق نمي‌گيرند را حذف کنيم و رئيس هر فدراسيون را به صورت دولتي انتخاب کنيم و حقوقي براي آنها مقرر کنيم بايد مزاياي ديگر چون ماشين، خانه و ... را نيز به آنها بدهيم که همين امر خودش مستلزم هزينه‌هاي بالايي است.

آيا شوراي نگهبان اين مصوبه مجلس را تاييد خواهد کرد؟

شوراي نگهبان قطعا به چند علت اين مصوبه را رد خواهد کرد. اول اين که بار مالي زيادي به همراه دارد؛ چون تغيير تشکيلات هزينه بسيار زيادي دارد و اين مغاير با اصل 75 قانون اساسي است. دوم اين که ماموريت اين دو سازمان با يکديگر سنخيت ندارد و سوم اين که مغاير با مصوبات برنامه پنجم توسعه است. ما در برنامه پنجم بر کاهش وزارتخانه‌ها از 21 دستگاه به 17 دستگاه تاکيد کرديم و اضافه شدن يک وزارتخانه جديد خلاف مصوبه قبلي مجلس است.

فاطمه اميري ‌
‌ گروه سياسي



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: